Interakcija između predznaka i pariteta pri obradi jednoznamenkastih brojeva

Autor(i)

  • Vanja Topić Sveučilište u Mostaru, Filozofski fakultet, Mostar, Bosna i Hercegovina
  • Mia Šetić Beg Hrvatsko katoličko sveučilište, Odjel za psihologiju, Zagreb, Hrvatska
  • Dražen Domijan Sveučilište u Rijeci, Filozofski fakultet, Rijeka, Hrvatska

Ključne riječi:

brojevi, parnost, razumijevanje apstraktnih pojmova, utjelovljena kognicija

Sažetak

Razumijevanje apstraktnih pojmova predstavlja važan izazov za teorijski okvir utemeljene kognicije. Jedna je mogućnost da se apstraktni pojmovi utemeljuju u afektivnim stanjima. U ovome smo radu ispitali hipotezu povezuje li se apstraktni matematički pojam parnosti broja (par – nepar) s pozitivnim i negativnim afektivnim tonom koji je indirektno naznačen predznakom plus i minus. U prvome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj paran ili neparan. Kao podražaji prezentirani su cijeli brojevi u rasponu od -9 do 9 bez -5, 0 i 5. Rezultati su pokazali dvosmjernu interakciju između predznaka i parnosti jer su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva. Također, bili su efikasniji u obradi negativnih nego u obradi pozitivnih neparnih brojeva. U drugome su eksperimentu ispitanici odgovarali na pitanje je li prezentirani broj numerički veći ili manji od 5, pri čemu su trebali ignorirati predznak. Prezentirani su isti podražaji kao i u prvome eksperimentu. Dobivena je složenija trosmjerna interakcija u kojoj su ispitanici bili efikasniji u obradi pozitivnih nego u obradi negativnih parnih brojeva, kao i u prvome eksperimentu, ali taj se efekt pojavio samo za brojeve veće od 5. Rezultati su interpretirani u okviru teorije o korespondenciji polariteta i teorije centralnoga afektivnog utemeljenja.

##submission.downloads##

Objavljeno

2021-07-15

Broj časopisa

Rubrika

Articles