Vrijednosti i subjektivno iskustvo majčinstva kao prediktori samopoštovanja, samoefikasnosti i školskoga postignuća (pred)adolescenata

Autor(i)

  • Ina Reić Ercegovac Sveučilište u Splitu, Filozofski fakultet, Split, Hrvatska

Ključne riječi:

vrijednosti, roditeljstvo, (pred)adolescencija, samopoštovanje, samoefikasnost, školski uspjeh

Sažetak

Teorijski okvir ovoga rada sačinjavaju teorija univerzalnih sadržaja i strukture vrijednosti te model doživljaja roditeljstva kao polazište za istraživanje roditeljskih utjecaja na razvojne ishode adolescenata. Cilj je istraživanja bio ispitati odnos između univerzalnih vrijednosti majki i subjektivnoga doživljaja majčinstva te samopoštovanja, samoefikasnosti i školskoga postignuća (pred)adolescenata. U istraživanju su sudjelovale 234 dijade majka – dijete, a primijenjeni su sljedeći upitnici i skale samoprocjene: upitnici općih podataka za majku i adolescente, Upitnik samoefikasnosti za djecu, Skala samopoštovanja, Upitnik životnih vrijednosti te Skala osjećaja roditeljske kompetentnosti. Rezultati su potvrdili neke očekivane rodne razlike u adolescenata, kao i razlike u vrijednostima majki s obzirom na njihovu dob i razinu obrazovanja. Subjektivna procjena kompetentnosti majki značajno je korelirala s vrijednostima postignuća, moći te trijadom konzervativnih vrijednosti. Provedene regresijske analize pokazale su da se manji dio varijance samopoštovanja, samoefikasnosti i postignuća (pred)adolescenata može pripisati vrijednostima majki, pri čemu su najvažniju ulogu imale upravo konzervativne vrijednosti.

##submission.downloads##

Objavljeno

2021-07-15

Broj časopisa

Rubrika

Articles